Aktualności Drukuj Drukuj Zapisz Zapisz

Eksperyment społeczny „Subkultury młodzieżowe”
25-11-2024

Eksperyment społeczny „Subkultury młodzieżowe”

Data wydarzenia: 25-11-2024

16 listopada przypada Międzynarodowy Dzień Tolerancji ustanowiony przez Zgromadzenie Ogólne ONZ z inicjatywy UNESCO.

Inicjatywa ta spowodowana była pogłębiającymi się zjawiskami nietolerancji, przemocy, nacjonalizmu, rasizmu i antysemityzmu, jakim towarzyszy marginalizacja i dyskryminacja mniejszości. Jest to święto szacunku i uznania bogactwa różnorodności kultur na świecie. Działania na rzecz tolerancji skierowane są zarówno do placówek oświatowych jak i szerszego kręgu społeczeństwa.

Między innymi z tej okazji w poniedziałkowy wieczór 18 listopada 2024 r. w Zespole Szkół w Kaliszu Pomorskim przy współpracy z Miejsko-Gminnym Ośrodkiem Kultury i Biblioteką Publiczną w Kaliszu Pomorskim odbył się eksperyment społeczny pt. „Subkultury młodzieżowe”. Koordynatorem wydarzenia ze strony szkoły był wychowawca internatu Maciej Gryczewski

W publikacji pt. „Subkultury młodzieżowe. 11 rodzajów współczesnych subkultur” można przeczytać, że: „Subkultury młodzieżowe można zdefiniować jako grupy młodych ludzi o wspólnych interesach, stylach, wartościach i zachowaniach, które odróżniają ich od głównego nurtu kultury. Subkultury powstały jako odpowiedź na potrzebę wyróżnienia się i wyrażenia niezadowolenia lub niezgody z dominującym systemem wartości. W historii widzieliśmy, jak subkultury były katalizatorami zmian społecznych, kulturalnych i politycznych. Przykładowo, w latach 60. i 70. XX wieku, ruchy takie jak hipisi czy punk rockowcy wywarły znaczący wpływ na kulturę masową, modę i muzykę. Przynależność do subkultury daje młodzieży poczucie tożsamości i celu, umożliwiając jednocześnie wyrażenie indywidualności i opór przeciwko normom społecznym. Młodzież często odczuwa presję dostosowania się do oczekiwań społecznych i kulturalnych, a subkultury oferują przestrzeń, gdzie mogą być sobą, bez strachu przed oceną. Bycie częścią subkultury daje młodzieży poczucie wspólnoty i przynależności, co jest szczególnie ważne obecnie - w czasach niepewności i zmienności. Dodatkowo, przynależność do subkultury pozwala młodzieży na eksperymentowanie z własną tożsamością, stylem i wartościami”.

Uczniowie, którzy w ramach odbywającej się cyklicznie Strefy harmonii spotkali się w kaliskim Pałacu, ubrani w charakterystyczny dla danej subkultury outfit (np. grunge, visual kei, goth, skate, skinhead, blokers, greasers, steam punk, yuppies, depeche mode, metal) dyskutowali o tolerancji, słuchali charakterystycznej dla danej grupy  muzyki, mieli możliwość poznania cech wybranych subkultur, zapoznanie się z ich światopoglądem. 

Ważnym elementem projektu było poznanie reakcji społecznej. Członkowie eksperymentu postanowili pospacerować po mieście, wejść do sklepów … Reakcje mieszkańców były różne: od zaskoczenia, zdziwienia, po uśmiech i pozytywne słowo. Uczestnicy mogli na własnej skórze przekonać się czy fakt innego ubioru i spacerującej po mieście „dziwnie wyglądającej” grupy młodzieży powoduje zmianę w zachowaniu społeczeństwa. 

Było to ciekawe doświadczenie, które nie będzie zapomniane przez uczestników i pozwoli im uświadomić sobie, że poprzez ubiór, muzykę, język mogą wyrażać swoje emocje, przemyślenia czy aspiracje.

Autor: Maciej Gryczewski, ZS w Kaliszu Pomorskim
Powrót
Związek Powiatów Polskich
Edukacja
ikona
Newsletter

Ikona Newsletter

Zdrowie i opieka społeczna
Ikona
Wnioski
i druki
Ikona dokumenty
Projekty i inwestycje
Ikona drzewko w dłoni
Wsparcie
dla firm w ramach tarczy
Ikona
Transport Publiczny/Transport na życzenie

Ikona