W ramach podstawowej opieki zdrowotnej (POZ) każdy ubezpieczony może zgłosić się do dowolnej przychodni (takiej, która ma umowę z NFZ), by uzyskać pomoc lekarską lub pielęgniarską. POZ zapewnia pomoc od poniedziałku do piątku między godz. 8:00 a 18:00.
Po godz. 18:00 w dni powszednie, soboty, niedziele i święta można skorzystać z pomocy lekarza i pielęgniarki POZ w ambulatorium nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej. Można uzyskać również teleporadę w Twojej przychodni lub innej, której lekarze udzielają konsultacji przez telefon. Telefony znajdziesz na stronie Narodowego Funduszu Zdrowia.
Dzięki teleporadzie możesz m.in.:
- skonsultować niepokojące objawy lub złe samopoczucie
- omówić wyniki badań, np. poziomu cukru czy ciśnienia
- poprosić o e-receptę na leki, które stale przyjmujesz w chorobie przewlekłej
- zapytać o dawkowanie leku
- otrzymać poradę medyczną
- otrzymać e-zwolnienie.
Pracownik medyczny podejmie decyzję, czy teleporada jest wystarczająca w Twoim przypadku. Czasami potrzebna będzie wizyta tradycyjna, by lekarz mógł Cię zbadać i ocenić bezpośrednio stan Twojego zdrowia.
W przypadku urazu i nagłego zagrożenia zdrowia lub życia natychmiastowej pomocy medycznej udzielą nam Szpitalne Oddziały Ratunkowe (SOR). Pacjenci są przywożeni na SOR karetką lub zgłaszają się tam sami. SOR nie zastępuje jednak lekarza podstawowej opieki zdrowotnej ani lekarza poradni specjalistycznej. Nie idź więc na SOR, jeśli potrzebujesz tylko recepty lub masz infekcję sezonową.
Jeśli potrzebujesz natychmiastowej pomocy, bo zagrożone jest Twoje lub czyjeś życie, możesz zadzwonić na jeden z dwóch numerów ratunkowych: 999 lub 112.
Telefoniczna Informacja Pacjenta: 800 190 590.
Źródło: www.pacjent.gov.pl