SOPAB to system umożliwiający organom administracji architektoniczno - budowlanej i organom nadzoru budowlanego w pełni cyfrowe prowadzenie kluczowych postępowań administracyjnych w zakresie procesu inwestycyjno-budowlanego.
Ponadto SOPAB zapewniać będzie pełną spójność cyfrową procesów w budownictwie i scalenie wszystkich udostępnionych administracji budowlanej rozwiązań. System będzie oferował także dalece idące ułatwienia także dla Inwestora. Pełne wdrożenie ma zrealizować ideę jednego okienka i wyeliminować powszechny obecnie obowiązek indywidualnego komunikowania się przez inwestora z różnymi urzędami. System zapewni, że taka komunikacja będzie następowała bezpośrednio między urzędami bez konieczności angażowania Inwestora.
Cele SOPAB:
1) gromadzenie dokumentacji spraw w formie elektronicznej,
2) narzędzie do pracy z cyfrowym projektem budowlanym,
3) automatyzacja i ponowne wykorzystanie danych,
4) prowadzenie rejestrów w formie elektronicznej z poziomu jednego interfejsu,
5) automatyzacja w procesie raportowania na potrzeby organów centralnych (GUNB, GUS),
6) transparentność i wsparcie funkcji kontrolnych przez organy wyższego szczebla,
7) zapewnienie bezpośredniego kanału komunikacji pomiędzy organami i obywatelami,
8) jednolite procedury i sposoby prowadzenia spraw w całym kraju.
Wdrożenie SOPAB pozwoli:
1) zapewnić jeden interfejs do obsługi wszystkich systemów w budownictwie – jednolite zasady prowadzenia postępowań w całym kraju,
2) wdrożyć platformę komunikacji i wymiany danych pomiędzy organami w całym kraju, a tym samym znieść konieczność przekazywania sobie dokumentów papierowych przez organy,
3) umożliwić częściową automatyzację postępowań administracyjnych, zmniejszyć liczby błędów, zmniejszyć liczbę przesyłek listowych, a tym samym przyspieszyć wydawanie decyzji administracyjnych w budownictwie
4) uzyskać rzeczywiste i dokładne dane na cele raportów GUNB i GUS, w oparciu o prowadzone w systemie postepowania, a nie ręcznie wypełniane raporty - będzie to też znaczna oszczędność czasu dla organów,
5) obniżyć koszty archiwizacji dokumentacji postępowań administracyjnych,
6) zgromadzić dane z obszaru budownictwa w jednym miejscu, co da możliwość tworzenia zestawień, prognozowania trendów,
7) poprawić komunikację z urzędem dając dostęp do statusu sprawy dla obywatela w czasie rzeczywistym (na jego indywidualnym koncie w portalu e-Budownictwo),
8) na płynną pracę organów w przypadku pandemii – możliwa będzie praca zdalna (system chmurowy) oraz elektroniczna komunikacja z obywatelami,
9) zapewnić prosty dostęp do informacji dla obywateli o postępowaniach toczących się na wyszukiwanych działkach/terenach,
10) obniżyć koszty prowadzenia działalności gospodarczej w przypadku przedsiębiorców działających w branży budowlanej (szczególnie dotyczy to projektantów: architektów
i inżynierów budownictwa) – poprzez zniesienie przesyłek a przede wszystkim druku wielotomowych projektów budowlanych,
11) obniżyć kosztów inwestycji dla obywateli (inwestorów prywatnych) – koszty druku projektów czy obsługi przesyłek/wizyt w urzędzie spadają na inwestora bezpośrednio lub pośrednio w przypadku pełnomocnictwa.