Organizatorkami spotkania autorskiego, które zrealizowano ze środków ministerialnych w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0 były: Izabella Chojnacka, szkolna bibliotekarka, Aleksandra Radecka, polonistka i opiekun koła dziennikarskiego oraz Jadwiga Czerniga, kierownik internatu.
Zaproszony gość zrobił tym razem wyjątek i swoją debiutancką powieść „Czerwoną ziemię” postanowił zaprezentować w realiach szkolnych. – Takie spotkania mają zazwyczaj nieco sztuczny charakter. Nigdy się nie wie, czy słuchający ludzie nie są w tym miejscu jedynie z powodu matmy czy innego przedmiotu, który im właśnie mija. Ale w tym liceum działa koło dziennikarskie, z którym utrzymuję kontakt już parę lat, więc mam powód, by tu być – wyjaśniał swoją decyzję znany publicysta.
Aula Zespołu Szkół w Kaliszu Pomorskim po brzegi wypełniła się czytelnikami: od najmłodszych (uczniowie koła dziennikarskiego ze Szkoły Podstawowej im. K. Makuszyńskiego w Kaliszu Pomorskim pod opieką polonistki Sławomiry Sydlewskiej), poprzez licealistów oraz panie z Dyskusyjnego Klubu Książki działającego przy tutejszej Bibliotece Publicznej. Spotkanie prowadziła Aleksandra Radecka, polonistka i opiekun koła dziennikarskiego wydającego gazetę „Kontrast”.
Pierwsze pytania skierowane do Marcina Mellera dotyczyły początku jego pisania, co w naturalny sposób uruchomiło wspomnienia związane z czasem licealnym. Dziwni profesorowie, nieoczywiste wymagania, błądzenie w poszukiwaniu siebie, przygody ze szkolną gazetką i polityczne zaangażowanie – o tym opowiadał dowcipnie, ale również refleksyjnie. Podkreślił, że gdyby miał przemówić do siebie z tamtych lat, radziłby, żeby mniej się przejmować opinią innych ludzi i mieć odwagę. Popełnianie błędów czasami jest lepsze niż świadomość, że nie wykorzystało się swojej szansy.
W rozmowie nie mogło zabraknąć informacji o „Czerwonej ziemi”, czyli o debiutanckiej powieści, która okazała się wielkim sukcesem wydawniczym.
Ważną rolę w fabule książki odgrywa Afryka. Meller wspominał swoje dwie podróże: w latach dziewięćdziesiątych i drugą - współczesną, potrzebną do dokumentacji. Obie szczegółowo zapamiętał i opisał w „Czerwonej ziemi”. W swojej relacji o kulisach powstawania książki wspominał także o głównym wątku powieści: relacji ojca z synem. Budowanie więzi, wcześniej zerwanej, dzieje się stopniowo i w zaskakujący sposób.
Marcin Meller szczerze wyznał, że pisanie książki było okupione ciężką pracą. Tworzenie fabuły wymagało sprawdzania mnóstwa detali. Historia w powieści przygodowej powinna być wiarygodna, by czytelnicy w nią uwierzyli, tego pilnował. W żartobliwy sposób zdradzał zgromadzonej publiczności kulisy swoich dociekań. – Myślę, że fajnie było poznać autora od tej innej strony. Usłyszeliśmy, jak rzeczywiście wygląda twórcza praca i proces tworzenia – komentowała Oliwia Wojtas dziennikarka „Kontrastu”.
- Mimo że pisanie fikcji jest trudniejsze niż dokumentowanie dziennikarskie, później jest satysfakcja, przyjemność takich spotkań jak dzisiejsze. To, co piszą w gazetach, ucieka z pamięci już po chwili, a książka zostaje. Zawsze można po nią sięgnąć – przekonywał Marcin Meller.
Wśród wielu pytań od publiczności były i takie, które dotyczyły wydawania książek, pracy dziennikarskiej, kulisów powstawania programów telewizyjnych czy hobby gościa.
Marcin Meller zdradził czytelnikom, że jest w trakcie zbierania dokumentacji do drugiej powieści, a także przygotowuje swój autorski programu na Youtube. Podkreślał, że wciąż się uczy nowych rzeczy. Podejmuje ryzyko, bo wierzy, że nie ma nic gorszego niż stanie w miejscu.
Dla zaproszonego gościa młodzież przygotowała niespodziankę. Hanna Bruzi redaktorka naczelna „Kontrastu” zaśpiewała znany utwór wykonywany przez Grzegorza Turnaua do słów Michała Zabłockiego „Cichosza”. Literacki klimat wybrzmiał na sali także muzycznie, co spodobało się wszystkim zgromadzonym.
Marcin Meller udzielił także wywiadu dziennikarzom szkolnej gazety „Kontrast”, którzy chętnie komentowali postawę zaproszonego gościa: - Szczery, prawdziwy, czuliśmy się przy nim swobodnie. Uwierzyliśmy, że można osiągnąć sukces i pozostać sobą.
Zadanie dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach realizacji Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0 na lata 2021-2025.