W dobie pandemii często słyszymy o tym, że dzieci nie potrafią koncentrować uwagi na tym, co robią, łatwo się rozpraszają, często „wyłączają się myślowo”.
W literaturze przedmiotu możemy znaleźć kilka podziałów opisujących rodzaje uwagi. Najbardziej tradycyjny jest podział na uwagę mimowolną (wywołaną bez większego wysiłku siłą bodźca), dowolną (świadoma koncentracja na określonym obiekcie, nawet jeśli on nas nie interesuje) i wtórną (zawiera obie opisane wyżej cechy- dowolności i mimowolności).
Do cech uwagi należą:
1) pojemność – inaczej zakres - ilość obiektów, na których potrafimy jednocześnie skupić swoją świadomość (4-6 przedmiotów),
2) natężenie uwagi, w tym jej trwałość - siła koncentracji świadomości na jakimś obiekcie przez dłuższy czas; to zdolność utrzymania świadomości przez dłuższy czas na jakimś zadaniu,
3) podzielność czyli umiejętność jednoczesnego skupienia się na kilku przedmiotach,
4) przerzutność - polega na zdolności szybkiego przechodzenia od jednej czynności do innej.
Tekst: Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Drawsku Pomorskim