W czasie swojego pobytu eksperci Banku odbyli szereg spotkań, w tym między innymi ze starostą drawskim Stanisławem Cybulą, starostą łobeskim Renatą Kulik oraz wicestarostą świdwińskim Zdzisławem Pawelcem.
„W Banku Światowym wierzymy, że wszyscy ludzie – niezależnie od wieku, zamożności i sprawności fizycznej – powinni mieć dostęp do usług transportowych tak, aby po stosunkowo niskiej cenie i w krótkim czasie dojechać do pracy, szkoły czy lekarza” - mówi Dominic Patella, starszy specjalista ds. transportu w Banku Światowym.
„Sprawny transport publiczny może stać się dźwignią rozwoju gospodarczego, także na centralnym obszarze województwa zachodniopomorskiego. Już teraz widzimy, że istnieje przestrzeń do poprawy funkcjonowania transportu publicznego na obszarze tak zwanej Centralnej Strefy Funkcjonalnej.” – dodaje Dominic Patella.
W ocenie ekspertów Banku, dobrym rozwiązaniem mogłoby być opracowanie cyfrowej mapy wszystkich - publicznych i prywatnych - połączeń transportowych, jakie funkcjonują obecnie na terenie powiatów. Taka mapa ułatwi planowanie i zarządzanie istniejącą siatką połączeń. Pasażerowie z kolei mogliby w łatwy sposób uzyskiwać najświeższe informacje na temat poszczególnych kursów.
Dodatkowo, w wybranych lokalizacjach Centralnej Strefy Funkcjonalnej eksperci Banku Światowego planują przetestować rozwiązanie polegające na transporcie na żądanie. Taki transport został z powodzeniem wdrożony w innych krajach, na przykład w Niemczech czy Wielkiej Brytanii, a także w niektórych miastach w Polsce, na przykład w Szczecinie.
Linie autobusowe na żądanie działają w ten sposób, że pasażerowie zamawiają u dyspozytora kurs na wybrany przystanek i o wybranej godzinie. Ta innowacyjna forma wsparcia regularnej komunikacji publicznej pozwoliłaby większej liczbie mieszkańców powiatu drawskiego, łobeskiego i świdwińskiego, szczególnie osobom starszym, uzyskać dostęp do transportu publicznego.
„Dziś bardzo często jest tak, że pasażerowie godzinami muszą czekać na transport publiczny, który działa według określonego rozkładu. Naszym zamierzeniem jest to, aby czas pomiędzy wizytą na przykład u lekarza czy w urzędzie a połączeniem autobusowym skrócić do minimum” – mówi Dominic Patella z Banku Światowego.
W najbliższych tygodniach eksperci Banku Światowego oraz przedstawiciele lokalnej administracji będą kontynuować prace. Projekt, który jest realizowany w ramach inicjatywy Komisji Europejskiej o nazwie „Regiony Rozwijające się” ma się zakończyć w czerwcu 2019 r.
Tekst: Filip Kochan, Bank Światowy