W ramach projektu konsumenci mogą liczyć na nieodpłatną pomoc prawną na etapie sądowym przeciwko spółkom stosującym nieuczciwe praktyki rynkowe. Aktualnie dotyczy to następujących spółek: Polskie Centrum Telemedyczne, Twoja Telekomunikacja, Telekomunikacja Dla Domu, PGT, Polski Prąd i Gaz, Nasza, New Telekom. Warunki skorzystania z pomocy są atrakcyjne, gdyż nie wiążą się dla konsumenta z dużym nakładem finansowym (musi zapłacić 37 zł zaliczki, ale w razie wygranej te pieniądze zostaną mu zwrócone), nie wymagają dużego nakładu pracy (wystarczy przekazać dokumenty do stowarzyszenia, którego prawnicy kompleksowo poprowadzą sprawę w sądzie), a nawet ograniczają po jego stronie ryzyko procesowe (nawet jeśli przegra, nie poniesie kosztów zasądzonych na rzecz strony przeciwnej).
Projekt będzie realizować Stowarzyszenie Aquila, które od dłuższego czasu pomaga konsumentom dotkniętym nieuczciwymi praktykami rynkowymi.
Konsument kwalifikuje się do projektu, jeżeli:
- został wprowadzony w błąd przez nieuczciwego sprzedawcę usług telekomunikacyjnych lub energii na etapie zawierania umowy,
- umowa została zawarta na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa,
- sprawa jest lub wkrótce znajdzie się na etapie sądowym (konsument otrzymał nakaz zapłaty lub przedsądowe wezwanie do zapłaty),
- nie minął termin na złożenie sprzeciwu (trzeba działać szybko, bo tylko przez 14 dni można złożyć sprzeciw od nakazu zapłaty).
Aby skorzystać z pomocy, należy zadzwonić do Stowarzyszenia Aquila pod numer
71 74 000 22, żeby zgłosić sprawę. Następnie trzeba zeskanować wszystkie dokumenty dotyczące sprawy (umowę, korespondencję, nakaz zapłaty) i wysłać skany na adres
kontakt@prawo-konsumenckie.pl.
Aquila skontaktuje się z konsumentem. Prześle umowę o pomoc prawną i pełnomocnictwo, które trzeba będzie wydrukować i podpisać, a następnie z kopiami dokumentów, które były wcześniej skanowane wysłać listem poleconym na adres:
Stowarzyszenia Aquila, ul. Kościuszki 35a, 50-011 Wrocław. Ostatnim krokiem jest przelanie 37 zł (opłata skarbowa + pokrycie kosztów korespondencji), które zostaną zwrócone konsumentowi po wygraniu sprawy.
(źródło: UOKiK - newsletter do rzeczników konsumentów – czerwiec 2018)