Po powitaniu dokonanym przez Starostę Stanisława Kuczyńskiego wraz z Łukaszem Gładysiakiem z koszalińskiego Studia Historycznego „Huzar”, Maciej Franz z Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu wygłosił bardzo ciepło przyjęty referat inauguracyjny, dotyczący szeroko pojmowanych zagadnień związanych z celami Akcji.
Wzruszającym momentem było wręczenie Dariuszowi de Lorm organizującemu m.in. liczne ekspedycje poszukiwawcze, statuetki „Ambasador Jeziora Tajemnic” wraz z Certyfikatem nr 1. Analogiczną statuetkę i Certyfikat nr 2 otrzymał, w przeddzień konferencji na terenie Pałacu Siemczyno (jednego ze sponsorów nagrody za „U-boota”), wielki przyjaciel Akcji Wiesław Piotrowski.
Uroczysty charakter miało też podpisanie z Burmistrzem Złocieńca Krzysztofem Zacharzewskim porozumienia o współpracy. W jego ramach badane mają być zagadki nie mniej tajemniczego jeziora Lubie, czy dawnego niemieckiego ośrodka szkoleniowego w Ordensburgu, obecnym Budowie. Gmina podniosła także nagrodę na „U-boota” z jeziora Drawsko o kolejne 5 tysięcy złotych. Pod porozumieniem podpis złożył także Wicestarosta Jacek Kozłowski.
Publiczność intrygowali również pracownicy szczecińskiej Akademii Morskiej - Grzegorz Stępień oraz Grzegorz Zaniewicz, którzy opowiadali o metodologii badań wykonywanych m.in. przy pomocy zaawansowanego sprzętu sonarowego i dronów. Natalia Kasowska z programu „Zanurzenie” (Adventure HD) przedstawiła działania tego magazynu prowadzone w ramach Akcji. Niezwykłe emocje wywołał także referat „Czaplinecki plac ćwiczebny na dnie jeziora – legenda czy fakt”, przedstawiony przez jego odkrywcę Andrzeja Osadczuka z Uniwersytetu Szczecińskiego. To jedna z lokalnych wielkich legend, która okazała się prawdziwa.
Choć dotąd nie odnaleziono legendarnego „u-boota”, na światło dzienne ciągle wypływają nowe znaleziska związane z jeziorem i jego okolicami. Najważniejsze z nich przedstawił Andrzej Kasprzak z Muzeum w Koszalinie.
„Jezioro Tajemnic” to nie tylko akcja dla poszukiwaczy przygód, ale też znakomita edukacja historyczna. O tych jej aspektach opowiedział Mikołaj Klorek, natomiast Maciej Wyszkowski zaproponował stworzenie nowej atrakcji turystycznej Czaplinka w postaci modelu miniaturowego okrętu podwodnego w skali 1:1. Podał przy tym obrazowe przykłady wskazujące, jaki pozytywny wpływ na ruch turystyczny mają podobne przedsięwzięcia.
Na Konferencji pojawiła się także Twarz Akcji 2016 Aleksandra Kraska, która losowała atrakcyjne upominki zawierające logo Jeziora Tajemnic. Produkuje je m.in. firma „Emen” z Drawska Pomorskiego, jeden ze sponsorów w Akcji. Swoją obecność zaznaczyli także przedstawiciele kolejnych sponsorów, firmy World Technix oraz Pomorskiego Banku Spółdzielczego w Świdwinie.
Konferencję zamknął Ł. Gładysiak prezentacją „Jezioro Tajemnic z perspektywy roku”. Można ją obejrzeć w całości
w załączonym pliku.