Celem zajęć było uświadomienie szkodliwości wpływu palenia tytoniu nie tylko na narządy oddychania, ale także na cały organizm, a tym samym zapobieganie paleniu tytoniu wśród uczniów.
Uczniowie zapoznali się z różnymi stereotypami dotyczącymi palenia, po czym dyskutowali nad stwierdzeniami budzącymi najwięcej kontrowersji. Przedstawiali również swoje pomysły, oceniali wypowiedzi koleżanek i kolegów. Mieli też okazję swobodnie wyrazić opinie i przekonania na temat środków uzależniających. Dobra świadomość własnych przekonań, sprawdzenie ich zasadności oraz porównanie z poglądami i wiedzą innych pozwala na wzmocnienie prawidłowych, ale niezbyt dobrze nazwanych czy uświadomionych przekonań i nastawień. Wiele opinii i sądów okazuje się być stereotypami, mitami skłaniającymi po sięganie po takie środki.
Efektem przeprowadzonych zajęć jest nabycie wiedzy przez uczniów o tym, że palenie tytoniu pociąga za sobą przejściowe, jak i długofalowe skutki fizjologiczne, estetyczne i zdrowotne oraz że zaprzestanie palenia przynosi korzyści natychmiastowe.
W warsztatach brali udział uczniowie klas pierwszych gimnazjum tj. łącznie 71 osób. Na zaproszenie pedagoga szkolnego Kamili Kulik przeprowadziła je Monika Wytracz, pracownik Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Drawsku Pomorskim.